Inför EP18: SimCity-lanseringen

simcity-2013

Att säga att lanseringen av nya SimCity var en krasch är att uttrycka sig milt. Ingenting funkade, massor av gamers blev otroligt besvikna och EA får nu jobba (ännu mer?) i uppförsbacke för att återvinna hardcorepublikens hjärtan.

Men är det inte så här framtidens spel ska släppas? Är framtiden inte här redan?
Utan att det blir någon gnällfest (men du FÅR gnälla) så vill vi ta tillfället i akt att diskutera onlinedistribution, internet som butik, molnsparande och allt sånt där.

Vad gjorde EA rätt? Vad gjorde de fel? Är internetinfrastrukturen på plats för att idéerna kring SimCity ska kunna fungera? Skulle detta lika gärna kunna hända någon filmtjänst?

Diskutera med oss! Vad vill DU ha och SE?

15 thoughts on “Inför EP18: SimCity-lanseringen”

  1. Är det något som lanseringen av simcity, och även diablo 3 visar så är det att inte bara hushållen inte är redo för spel som kräver ständig uppkoppling. Så länge som spelutvecklarna inte klarar av att utveckla serverlösningar som är enkelt skalbara utan att användarna drabbas av nertid är inte heller de redo. Har man betalat mer än ett halvt tusen för ett spel, ska det bara funka på release. Särskilt som spelbranschen ägnar sig åt otyget att försöka få folk att förboka spelen ibland hela år i förväg. När den stängda betan dessutom råkade ut för samma problem finns inga ursäkter.

    Jag tycker nog att Maxis ambition med simcity är god. Tyvärr har man inte alls lyckats leverera, bara. Konceptet är beroendeframkallande som bara den, timmarna susar iväg, men sinnet för detaljer finns inte i den här utgåvan, tycker jag.
    Det finns för många små störningsmoment som bryter illusionen hela tiden, som att vägdragningen inte riktigt funkar – man får ofta veta att sträckningen är omöjlig att dra, bara för att sedan vara helt möjlig att göra när man drar samma sträcka åt motsatt håll istället. Eller som att järnvägsövergångarna fungerar som en vanlig vägkorsning (tågen stannar för bilar som ska över järnvägsövergången). Det finns lite för många sådana skavanker, i kombination med anslutningsproblemen till origin, och ett antal buggar i multiplay som gör att jag nog helst sett att spelets release skjutits fram mot slutet av sommaren iallafall…

    Hur som helst, nu är det här… Och det lär ju bara kunna bli bättre…

  2. Jag skulle nog vilja säga att det var väldigt bra att detta hände, och att det tagit så lång tid innan det stabiliserats. Hoppas att det fortsätter strula och folk fortsätter vara sådär gnälliga och upprörda som bara gamers kan vara. Bortsett från det uppenbara att inte öppna plånboken från första början så är nog långvariga “kriser” det mest effektiva sättet att få kostymerna att tänka om. Det kommer skada försäljningen av spelet och det kommer skada försäljningen av DLC’s.

    Det största problemet är att jag som konsument inte längre har kontrollen över min egen speltid då jag måste förlita mig på att kommunikationen fungerar till servern, att det inte är underhåll eller korrupta sparfiler, hackat eller utelåst konto, överbelastade servrar, avslutade tjänster, “you name it”. Att konsumenterna tvingas till ett tvivelaktigt hyresavtal med i princip inget skydd alls fungerar bara i spelbranschen.

    Jo, jag har köpt det och jag tycker att det trots buggar och konstigheter är riktigt trevligt. Större yta skulle ge en bättre känsla av kontroll och att få hantera detaljer på ett djupare och mer detaljerat sätt behövs.

    Lite (mycket) mer kärlek och mindre paranoia så blir detta en modern klassiker.

  3. jag har inga skrupler emot online-speltjänster, sålänge de görs efter steams modell. nedladdning av spel, tillgång vid offline-tillfällen, och cloudsparning när det går. om man agerar efter de här principerna blir det rätt. always on-DRM, inte särskilt.

  4. Så kallad “Always Online DRM” är okej om det tillför något till spelet, problemet är att det sällan gör detta.

    Det minskar möjligheten till fusk i Online-spel, vilket är bra, man får gärna fuska, men det ska inte påverka andra.
    Men jag kan inte komma på någon annan fördel med systemet.
    Utgivarna vill gärna marknadsföra detta som en “tjänst” och något positivt för konsumenten, när det egentligen bara är ett anti-piratmedel och inget annat, allt prat om att SimCity inte skulle fungera offline för att EAs servrar hanterar större delen av beräkningarna är skitsnack, det skulle inte gå Offline för att ni byggt spelet på det viset, inte för att våra datorer hemma inte skulle klara av det.

    Och i majoriteten av fallen är det bara en nackdel för konsumenten.
    Sen att ett spel med tvång på online har en usel release är inget nytt, samma sak hände med Diablo 3.
    Trycket är helt enkelt för stort i början och det är troligen inte värt pengarna att bygga upp en serverkapacitet som bara behövs under några få dagar. (Dock verkar EA i Simcity fallet ha överskattat sina servrar riktigt ordentligt)

    Online DRM straffar konsumenten som köpt produkten mer än det skyddar mot pirater vilket vi sätt gång på gång med bla Ubisoft, Blizzard och EA.

    Förhoppningsvis var Simcity launchen så dålig att utvecklare får sig en tankeställare.
    Om ni ska rövknulla mig när jag ger er mina pengar, då behåller jag hellre pengarna och spelar era spel på andra sätt eller inte alls.

    • Undrar om det kan vara ett delvis medvetet beslut att inte ha full serverkapacitet på releasedagen. Som Felix säger, det är en stor investering för att klara ett tryck som trots allt bara varar i några dagar.

      Om servrarna i WoW ligger nere brukar dom kompensera med några gratisdagar. Nu har ju inte SimCity någon månadskostnad, men man får ändå lust att kräva någon form av kompensation då man inte kan spela ett spel man har betalat för. Nu kommer vi ju få ett gratisspel av EA och det känns ju ok, men om det fortsätter krångla, får man fler spel då?

  5. Det riktigt tråkiga är ju att man inte kan låna ut spel (och skapa arga exel ark) som har varit en stor del i gamerkulturen.

    Jag har tänkt lite på en eventuell funktion där man kan låna ut spel till en kompis konto som då blir inaktiverat på ens eget konto, detta sätts men en tidsgräns som senare går ut. Varför kan man inte göra detta undrar jag lite?

    Det har hänt flera gånger att jag kollar på min hylla men kommer på att spelet är fast på min brors steam konto

    • Anledningen till att du inte kan låna ut dina spel digitalt är för att utgivarna vill att dina vänner också ska köpa en kopia av spelet.
      Dom tjänar inga pengar på att du lånar ut det och dom har aldrig gillat faktumet att man kan göra det.
      Sen kan man ju argumentera kring hur dina vänner kanske köper spelet för att dom fick provspela din kopia, men utgivaren tjänar inga “säkra” pengar.

      • Det gör mig lite ledsen ändå, saker som man förut tog för givet i spel, att fyra pers sätter sig i en soffa för att spela halo reach co-op men NEEEEEEEJ man kan bara spela två personer i local co-op och måste då köpa fler exemplar av spelet

  6. Hejsan! Vill tacka för en kanonbra podcast. Sen så har jag även en fråga till framför allt mr. Grafisk novell men ni andra har säkert några bra svar också. Om du/ni måste välja en comic serie som det inte gjorts film på. Vilken skulle det vara i så fall?

  7. Tjosan Berglöf och gänget! Vill tacka först för en underbar podcast. Nu till SimCity-yran.
    Man kan säga att SimCity’s spelsläpp blev mindre lyckat än vad EA hade tänkt sig.
    Jag sa till mina kompisar en vecka innan att alla servrar kommer gå ner på släpp-dagen och givetvis hade jag rätt.
    Det hela Always-Online-DRM funkar bara på vissa speltyper och varför EA och Maxis valde att ha det på SimCity fattar jag inte riktigt fortfarande.
    Tycker dem skulle ha den klassiska modellen Singelplayer och Multiplayer, det hade funkat mycket bättre.
    Jag och mina kompisar satt och hoppades på att få komma in i spelet under lanseringsdagen.
    Men det uteblev helt första dagen och andra dagen så kom vi in på förmiddagen.
    Det spelades flitigt igenom hela dagen fram till runt 15:00 då vi började tappa anslutningen till SimCity-servrarna.
    Så ja EA var dåligt förbereda på hur många som köpt spelet.
    Jag vet inte om dem får veta hur många som köpt spelet i butik?
    Om inte så fattar jag att det blev som det blev och nästan alla (utom jag) blev otroligt arga på att det inte gick att spela.
    SimCity är sjukt roligt och beroendeframkallande.
    Och detta tjat om att folk vill ha större områden tycker jag är ett jäkla skitsnack.
    Det området man får räcker gott och väl till allt man behöver, gör det inte det så får man öppna upp ett område till där man kan skicka folk till.
    Varför Maxis har begränsat till den storleken är att man inte ska behöva en superdator, som kostar 10000+ kr, för att kunna köra spelet.
    Det kommer kartor med större områden längre fram, så lugna er ffs.

    Man behöver få en bättre bild på hur många som förbokar och ta till extra så man har server-kraft till extra.
    Vad gjorde EA rätt? Dem släppte SimCity 🙂
    Vad gjorde dem fel? För få servrar för att kunna hålla upp det hav med spelare som försökte spela alla på en gång.
    Idag är det inga problem att spela SimCity, man kanske sätts i kö någon gång men det dör ingen av.
    Är man inte förberedd för så här många användare på en gång så kan detta hända alla.
    Det är inte bara EA som inte vara tillräckligt förberedda vid spelsläpp. Titta på Diablo 3 släppet tex 😉

    Tackar för mig.
    Berglöf du äger!
    Kim signing off.

  8. Hej hej Nördigt!
    Skulle ni ha möjlighet att ha någon slags livestream under inspelningen samt webbcam, som ni hade i er förra podcast?
    Väldigt Underhållande podcast för övrigt, tack!

Leave a Comment