Microsoft har haft sin årliga presskonferens inför E3, och jag tittade givetvis. Jag försökte chatta också, med varierande resultat – jag måste ju sprida min dagliga dos galla! Här följer min någorlunda kronologiska genomgång av det som fångade min uppmärksamhet under presskonferensens gång.
Det börjar lovande – här ska vi bara snacka om spel, inget annat. Microsoft vill uppenbarligen undvika förra årets misstag, då det kändes som om de helt glömt bort att man kan ha sin spelkonsol att spela spel på. I år ska det bli annorlunda, sägs det. Och så börjar de med…
Call of Duty: Advanced Warfare. Är det någon som bryr sig om CoD längre? Jag kom på mig själv med att hellre stirra på tapeten bakom min skärm än på det som hände PÅ nämnda skärm. Near future-soldater skjuter sig igenom en lång korridor full av fiender och midjehöga betongsuggor. Igen. Den här gången har de hunter-killers från Terminator och magiska jetpacks. Woohoo!
Forza Horizon 2 utannonseras av mina hjältar på Turn 10. Horizon är det enda Forza-spel som hittills gjort mig lite besviken. Men jag är en gigantisk Dan Greenawalt-fanboy, så jag väljer att tro att det här blir ett nytt Test Drive Unlimited, fast med realistisk bilfysik och utan de fåniga bitarna.
Evolve har jag följt ett tag. Och att samarbeta mot ett övermäktigt monster med fyra olika klasser verkar faktiskt som en fantastisk idé. Som ett bättre Left4Dead ungefär. Men det kommer förmodligen inte att vara lika roligt att spela som monstret, som ensamt måste käka upp sig för att kunna utvecklas och ändå få spö av de andra fyra spelarna i slutänden. Så länge jag slipper spela monster kommer jag nog att gilla det här.
Assassin’s Creed: Unity: AssCreed har gått på tomgång länge nu, med undantag för de fantastiska båtbitarna i fyran. Unity verkar inte ändra på det, och det enda som visades upp var ett multiplayerläge där fyra über-assassins dödade sig igenom halva Paris under revolutionen. En cool era i och för sig, så det här kan nog bli kul, men måste det vara så jäkla många uppdrag där man skuggar någon? Och var är mitt piratskepp!
Dragon Age Inquisition: Jag blinkade visst, så jag missade hela 2-sekunderstrailern. Blir förhoppningsvis mer av den varan hos EA.
Sunset Overdrive har inte fattat att ett spel som drar metaskämt måste kunna distansera sig från det det skämtar om. Sunset Overdrive skämtar om tråkiga bossfighter, mitt under en tråkig bossfight. Det ser galet och överdrivet ut, men det känns krystat. Jag får en känsla av att det här skämtet inte kommer att hålla mer än en medellång tutorial innan man hellre vill spela något som försöker göra något nytt på riktigt, inte bara snackar om det.
Halo! Ett nytt Halo-spel! Eller nej, det var det visst inte. En samling banor och spel vi tröttnade på för fem år sedan är det nya heta från Bungie. Eller är det ens från Bungie? Behöver de verkligen vara inblandade? Frågan är varför Microsoft inte bara släpper en nyutgåva av Kramgoa Låtar 42 med Vikingarna på en gång. Det kanske kommer som DLC, kolla under “gammal skåpmat”-fliken på XBone Live.
Ori är Studio Ghibli: The Game! Jag vill spela det nu! Insite: Ett nytt spel från Playdead, skaparna av Limbo. Även detta spel har en unik grafisk stil och en vemodig känsla, så detta ser jag verkligen fram emot.
Dead Rising 3 får tydligen något slags DLC. Nåja, det första spelet i serien var ju i alla fall bra, kanske ska gräva fram det igen och kötta lite zombier med en motorsåg på en pinne. Och Fable Vaddetnuhette är ett multiplayer-coop-spel där en spelare spelar som skurk. Vänta nu, är inte det samma spel som Evolve, fast med fis-animationer? Jo, det är det. Varför kan de inte bara göra ett nytt Fable-spel? Ett bra, menar jag. Project Spark verkar mindre och mindre intressant varje gång jag ser det. Och jag kan inte låta bli att föreställa mig den enorma mängd penisformade spelvärldar som kommer att översålla nätet samma dag det släpps. Allt bara för att Microsoft vill ha ett eget Little Big Planet.
ID@Xbox: Det kan inte ha varit BARA jag som läste ut det här som “IdiotXbox”? Det mindre lyckade namnvalet till trots så är initiativet att ta in indieutvecklare ett genidrag. Det sägs att samtliga IdiotXbox-spel ska vara plattformsexklusiva, men kände jag inte igen ett par från Steam Early Access? Microsoft räknar väl bort PCn som spelplattform som vanligt. Jag menar, varför skulle de annars ha skapat Games for Windows, som så uppenbart var ägnat att förstöra allt som är kul och vackert med PC-spelande?
Rise of the Tomb Raider är en snygg överraskning, och en uppföljare till det olyckligt döpta Tomb Raider (varför ha versionsnummer när man bara kan återanvända samma namn och hoppas att folk har glömt originalet?). Det här kan väl inte bli annat än bra, efter succén med rebooten förra året?
Överlag imponerade Microsoft med sitt intensiva spelfokus och sin överlag ganska jämna lineup, även om det var mycket traditionella uppföljare, och spel som lika gärna kunde vara uppföljare, i början. Och varför visade de inte upp dans- och musikspelen som de snackade om i förbifarten? Men mot slutet blev det mer intressant, och jag blir faktiskt lite sugen på att skaffa en XBone i höst, trots att MS lyckats ta världens bästa handkontroll och få den att kännas billig och plastig. Vi kanske kan tvinga dem att göra en 360-liknande kontroll till den nya konsolen också?
Avdelningen yrkesskada: Varför har så många “journalister” på sig de blinkande reklamarmbanden? Stoppa skiten i väskan! Det är jävligt pinsamt när folk går omkring i gratisprylar och sladdriga spel-t-shirts i XXL på sådana här event, men det är tyvärr mer regel än undantag. Jag såg en gång en “journalist” från en stor spelsajt samla in sittkuddar som det stod “Microsoft” på efter en av dessa presskonferenser. När han hade en hög lika stor som han själv tog han med sig den och gick, för att sälja dem på Ebay?
Edit: BREAKING NEWS! Microsoft glömde att avsluta presskonferensen med en Halo-trailer! Något är väldigt snett här. Huvuden kommer att rulla i Redmond.