FAKTA: Åsa Roos är awesome.
FAKTA: Hon gästade vår förra podcast, så många av er vet hur awesome hon är.
FAKTA: Fler borde veta vem Åsa Roos är.
FICTION: Ketchup är en varelse.
Denna vecka gästas vi av Åsa Roos som till vardags jobbar som UX-designer på Avalanche Studios. Åsa Roos har även skapat ett nyckelringsrollspel och är en av de främsta och mest pålästa rösterna i genusdebatten kring spel. Hon är dessutom en obotlig Bioware-junkie och übernörd.
Som sagt: vi tycker att det är dags att fler lär känna denna inspirerande person och dessutom ska vi (och du) försöka fiska fram så mycket info vi kan om hur det är att jobba inom den svenska spelindustrin år 2013!
Och glöm inte att Hedlund var och fokustestade spel hos Avalanche i förra veckan, kanske kan det läcka något (OBS: Detta lär inte hända alls, av förklarliga skäl)?
Har du frågor om hur man kommer in i spelbranschen? Har du frågor om varför Makon från Mass Effect 1 är det värsta fordonet i spelhistorien? Har du frågor som ingen annan kan svara på?
FRÅGA ÅSA ROOS genom att kommentera! De tre (3) bästa frågorna belönar Åsa med ett pris! Var kreativ!
Jag vill höra Nördigt spela en omgång av nyckleringsrollspelet. Och jag vill höra vad Åsa tycker är det bästa nya rollspelet som hon har spelat.
Om vi skulle dra ett höftskott och fantisera i våra inre tankar att det skulle dyka upp en tredje upplaga av, låt oss säga, Just cause… skulle du kämpa för kung och fosterland att få in en kvinnlig huvudkaraktär istället? Och i sånna fall, vilken brytning skulle du helst vilja höra på henne? Svensk? Rysk? Eller en fulländad jänkare, vad tycker du? /Niklas Tornberg
Självklart vill jag även höra från er andra i Nördigt-gänget vilken brytning/dialekt som skulle passa bäst på en kvinnlig huvudkaraktär i, låt oss säga, Just cause 3?
All makt åt Tengil, vår befriare!
För det första – vad är det för bild du har hittat Hedlund? Jag ser ju drogad ut! 🙂 För det andra – även om jag skulle vilja svara på rent hypotetiska frågor runt kommande spel från Avalanche, så får jag inte lov att göra det enligt mitt kontrakt. 🙁 Brytningsfrågan är ett gränsfall. Fråga gärna om mitt arbete (vad man gör, hur det är att jobba på Ava etc) men inte om spelen alltså.
Ketchup är visst en varelse. Har ni aldrig funderat på varför ketchupen sitter kvar i öppningen ända tills sista sekund? Den håller sig ju kvar!
Hur är det att komma in som en ny programmerare i den svenska spelbranschen?
Hej!
Läste på Penny-Arcade att spel med kvinnliga protagonister inte kan räkna med samma marknadsföringsbudget som spel med manliga protagonister, “eftersom de inte säljer lika mycket”. Är det något du känner igen från Avalanche, eller från branschen som stort?
Det blir en tydlig rundgång i resonemangen om så skulle vara fallet: spel som inte säljer får mindre marknadsföring, och säljer därför mindre.
Om det är så, vad kan vi göra åt det?
Tackar för en bra, om än för kort, pod!
(Edit: glömde nästan länken! http://www.penny-arcade.com/report/article/games-with-female-heroes-dont-sell-because-publishers-dont-support-them )
Hejsan Åsa (och resten av Nördigt)!
Åsa du verkar vara en kreativ person, men känner du att det är något som du skulle vilja ändra som skulle gynna ditt kreativa arbetsflöde? Dumma vänner som inte förstår dina visioner, en dålig IDE, taskiga chefer, pengar, tid?
//Simon
Alltid härligt med gäster, mer av det tack. PS Låt oss sluta tramsa och inse faktum: Ketchup finns inte! DS
Jag är “gammal som fan”, om man frågar kidsen (har gråa hår men får alltid visa leg på systemet, hur det nu är relevant), har två barn, spelat och nördat i hela mitt liv och bor inte i Stockholm. Ingen utbildning/erfarenhet i direkt anslutning till spelutveckling.
Hur skulle en sådan som jag kunna mygla mig in i branschen? Finns det några sköna exempel på personer som bara ramlat in eller hör det mer till dåtiden? Det jag kan tänka på är Josef Fares.
Tror du att studios har intresse och möjlighet att blanda in helt andra typer av erfarenheter och kunskap utan att riskera sabba processen? Jag har fått känslan av att många som jobbar med spel (baserat löst på hur spelen ser ut i dag) inte alltid lyfter upp blicken eller har möjlighet att tänka utanför sin egen sfär och till slut kör fast i samma hjulspår. Eller är det kraven på säker lönsamhet som bryter ned och jämnar ut?
Sedan måste jag bara fråga; kommer ni nu äntligen göra allt det ni drömt om med nästa generations konsoler? Grafiken blir givetvis rejälare, men hur mycket av det där till början osynliga kommer att förbättras. Tänker framförallt på djupare och mer omfattande AI, dynamisk miljö osv. Kommer innovationen och modet att fullfölja galna visioner att “förbättras” med kraftigare maskiner?
Hej.
Jag har tyvärr ingen jättekoll på Åsa Roos (hoppas på att få lära mig mer om henne när jag lyssnar på nästa avsnitt) men eftersom hon jobbar för Avalanche så vore det ju intressant att höra vad man från en svensk spelstudios håll tror om PS4 och Xbox One. Är det exempelvis någon av dem som man är mer intresserad av och vill utveckla spel till? Det vore också intressant att höra vad de tycker om Microsofts men också Sonys försök att stoppa (eller i alla fall begränsa) begagnat marknaden. Ser Avalanche begagnathandeln med deras spel som ett problem? Eller är de glada över att andra kan ta del av deras spel även om de kanske inte får betalt för det?
Eftersom jag råkar veta att Åsa Awesome Roos också är tämligen förtjust i en brittisk komiker så är den naturliga frågan:
Cake or death?
Hej Åsa och nördigt gänget. Hur skulle ett nyckelringsrollspel baserat på nördigt gänget se ut om du fick bestämma? Vilken miljö, händelse skulle det krets kring. Eller skulle det sluta i ett nördigtthedrinkinggamerollspel. Hare gött!
Hej på Er!
Min fråga till Åsa blir: Om du fick typ Mass Effect-budget och order att göra precis vilket spel du ville, vad skulle det bli för spel? Story, grafik, ljud, multiplayer, plattform osv?
Eftersom ni har grymma Åsa i studion, passa på att fråga om svenska bordsrollspel anno 2013. OK, jag talar i egen sak, men ändå! 🙂 Stora delar av nördkulturen har ju sitt ursprung i bordsrollspelen, men det är sällan de i dag uppmärksammas utanför den egna lilla ankdammen.
Hej Nördigt. Hej Åsa.
Jo. Såhär är det:
Jag arbetar själv i en del konstnärliga projekt. Nästan alltid stöter jag på ett dilemma som jag undrar om du kan känna igen dig i.
Som kreatör i olika projekt (oavsett genre) får man nästan alltid arbeta med kompromisser. Ofta är det så att den idé, eller vision som man försöker realisera i sitt huvud hela tiden får friseras till av yttre omständigheter som t ex tidspress, andra kollegor som har andra åsikter, producenter som vill effektivisera och en budget som ska hållas.
Nånstans där på vägen i processen brukar jag känna att den dära grundtanken. Känslan som fick hjärtat att bulta ibland tappas bort. Ibland blir slutresultatet fantastiskt ändå. Ibland inte.
Jag undrar om det här är ett resonemang du själv känner igen?
Både när det gäller dina egna projekt, men också när du som en del i ett team producerar spel. Finns det för övrigt ens utrymme att låta en konstnärlig process ha sin gång när man producerar spel i den liga som Avalanche lirar i?
Eller handlar allt om att leverera en produkt nedkokad till minsta gemensamma nämnare som ska tilltala nån slags genomsnitts tonåring med finnig uppsyn?
Kraaam på er.
Jag förstår inte detta hat mot Makon från Mass Effect 1.
Jag tyckte den var underbar, den tog sig fram överallt och den kunde flyga korta sträckor, lite likt pansarvagnen från Starfox 64.
Sen var själva miljöerna man fick köra runt i ganska så tråkiga, men det var inte Makons fel.
Lyssnade på nördig EP:28 och deras recension av spelet Metro: Last Light. Spelet fick sig ett par kängor ur genus perspektiv vilket ur ett svenskt synsätt var berättigat. Men spelet är ju utvecklat i Ukraina vilket är ett land som ligger ljusår från oss ur jämställdhetsperspektiv så utifrån deras synsätt så borde det ju vissa delar i detta spel vara ett steg framåt.
Så till min egentliga fråga: Hur tycker du att man skall jobba för bättre jämlikhet i spel som utvecklas i länder som inte har kommit lika långt på vägen som oss? Skall man belöna det lilla, ta dom delar som var positivt och försöka förmå företaget att jobba mer på detta eller recensera utifrån svenskt perspektiv.
Ser att frågan blev lite snurrig men hoppas att ni förstår.
Hej Nördigtgänget (inväntar ett hej) och Åsa!
Min fråga till Åsa är lite hur du hamna där du är idag? Har du alltid varit en nörd/gamer sedan barnsben, men framförallt gick du någon speciell utbildning för att hamna där du är idag?
Och vad har du för tips om man idag är cirkus 27 år, utan någon speciell utbildning i bakrunden (vi säger att detta gäller en god vän) men ändå vill komma in i spelbranchen?
Tack för en grym show och grymma gäster!
Hej på er nördigt nördar å dagens ärade co-op nörd Åsa!
Jag har en liten undran av det lite mer allvarligare slaget till Åsa. Jag blev ju nyfiken på att veta mer om dig och hamnade då ju följdaktligen på din blogg. Som stolt uttalad nörd såväl som feminist blev jag inspirerad av ditt engagemang och mod när jag läste några av de bloggposter som du skrivit där du tar upp just problemet med patrialkala vålds- och våldtäcktskulturer inom spelvärlden (och världen i övrigt).
Jag undrar ifall du har fått ta emot mycket hot och andra obegaligheter pga ditt öppna engagemang i dessa frågor? Sedan undrar jag om du upplevt eller tror det är lättare eller svårare att vara en kritiker från insidan av spelvärlden iom du besitter den position du har hos en aktad spelstudio jämfört med om du stätt utanför som kritiker tex i form av att vara journalist?
Sedan tycker jag ni släppte diskussionen ang att om ketchup i själva verket är saft om tomaten är en frukt liiiite för snabbt. Jag tror ni verkligen har något på spåren där!
Tack för en alldeles lysande podcast, den första podcast jag någonsin börjat följa på riktigt, och tack för att ni är de underbart sköna människor ni är som berikar mitt nördiga hjärta varje vecka.
Puss å hej på er!
Ps. till sist ett litet meddelande till Tove, cumberbingade även andra säsongen av Sherlock i helgen och OMG vilket sista avsnitt! Cumberbitches 4 life!
Åsa Roos, Vad skulle du göra om du fick en livstidsprenumeration av ketchup? Skulle du säga upp dig från jobbet och ägna dig åt det röda guldet på heltid? Möjligheterna är ju oändliga!
Also,
Skulle vilja höra en “battle-rescension” av Daft Punk – RAM mellan Hedlund och Kjellin. Givetvis är Hedlund emot och Kjellin för!
/Simon
Personliga skäl till att jag hatar Makon: den är svårmanövrerad, den är bråkig att sikta med i ojämn terräng, den är allmänt i vägen… dessutom får man mindre xp när man använder den i stridssyfte än om man tar fienderna till fots. Logiskt i och för sig, men å andra sidan känner jag nästan att man borde få medalj om man använder Makon i de sammanhangen över huvud taget, eftersom det är svårare (av ovannämnda skäl, plus att man ju förnekar sig att använda biotics och techskills i striden och istället sitter där i sin plåtlåda som vägrar svänga smidigt utan hellre bockar sig i ultrarapid som en däst ko på bensodiazepiner). Men det är ju bara jag. Bra att någon gillar den!
Intressant, det låter nästan som vi spelat helt olika spel 😀
Men det var länge sedan jag spelade 1an, jag kan minnas fel.
Får nog ta och installera och testa 🙂
Allt som får någon att spela om ME1 är bra! Jag körde precis själv igenom det igen, för fjärde gången, och jisses, det spelet bara vägrar åldras eller falna i glöd för mig. MEN, oavsett hur många gånger jag spelar det så irriterar Makon fortfarande mig till vansinne, haha…
Men ja – kör igen och se om din Makoförälskelse håller för en titt under luppen! 🙂