Inför EP20: Overkill, Payday 2 och Top Model (WTF!?)

Det här klippet har väl inte undgått någon idag?
Starbreeze-ägda studion Overkill gör reklam för det kommande spelet PayDay 2 genom att anordna en tävling med Sophie Anger och Nina Strauss (kända från Top Model) som frontfigurer. Tävlingen går (som du ser i klippet) ut på att tjejer kan vinna en roll i PayDay-filmen som skall göras vid sidan av spelet.
Till saken hör att ett LinkedIn-dokument kom fram som beskrev rollerna som de tävlande tjejerna kunde få, dessa inkluderade bikinibrudar och prostituerade. Samtidigt uppmanades även de ansökande om att ta med egen bikini.
Det resulterade i att delar av Strabreeze’ aktieägare gick ut och sa att “detta inte var en människosyn man ställde sig bakom” och det gick till och med så långt att Avalanches VD gick ut och sa att Strabreeze uppfunnit en tidsmaskin som tagit oss tillbaka 15 år i tiden.

Mats “Bokhyllan” Nylund skrev om händelsen i MCV NORDIC och ifrågasatte även det pressmeddelande som Starbreeze själva kom med under dagen.
Mats kommer och pratar om hela eländet med oss i EP20.

Vilka är dina reaktioner?

Hur kan en sådan här kampanj få gå igenom?

Hur hade man kunna göra det bättre?

Hur påverkar detta Overkill?

Hur påverkar detta din inställning till Overkill och PayDay 2?

Fundera, analysera och kommentera!

19 thoughts on “Inför EP20: Overkill, Payday 2 och Top Model (WTF!?)”

  1. Skamligt är väl det enda som man kan säga. Efter att spel som Tomb Raider och Bioshock: Infinate har visat att TV-spelsbranschen rör sig mot en sundare kvinnosyn så kommer Overkill och kastar bajs i ansiktet på oss alla…

  2. WTF! vad är det här. Som vanligt använder man sig av snygga tjejer, och kameran skulle ständigt vara inzoomad på deras bröst. Det är så patetiskt. De kunde väl i alla fall använt tjejer som också har något bakom pannbenet och inte bara är ett pretty face med bröst. Skärpning, så som det ser ut nu så verkar sexismen inom gamingvärlden bara bli värre.

  3. Min reaktion var ungefär: What…the….F’ck!

    Detta är bara skräp som inte kan göras bättre, borde ha kastats bort redan ur huvudet på vems idén nu var och aldrig lämnat munnen. Overkill har ju fått en massa skit för detta och vilket enligt min mening är behövligt när det gäller något sånt här, och förhoppningsvis så lär dom sig en läxa. Jag själv har väll tidigare inte direkt brytt mig om studion även om jag vet vilka de är, men kan ju inte direkt säga att jag fick dom gav mig ett så bra intryck just med detta! Gör något bra med något annat än tjejer med stora bröst som inte hör hemma där alls!

  4. Jag funderar på att byta hobby till knyppling faktiskt.

    Detta är som debatten om att kvinnor inte kan vara på ett
    spelomslag för då kommer det spelet att floppa. Oavsett hur viktig för spelets
    historia den kvinnliga huvudpersonen är, eftersom hon är kvinna och självklar
    är det bara män som spelar spel, ja ja så klart. Det är lite som att komma och
    säga att nej Riley kan inte vara huvudpersonen i Alien filmerna för en kvinna
    kan inte slåss mot utomjordingar, för att hon är en kvinna och dom kan få barn
    och män kan relatera till sådana karaktärer. Visst finns det andra medium med
    sjuk kvinnosyn. Men detta är så smaklös och fördummande av en bransch som
    verkligen på senare år börjat visa möjligheterna att berätta och underhålla på
    sätt som inget annat medium ens kommer i närheten av. Jag undrar verkligen om
    detta är en långt gången barnsjukdom i spelmediet eller om detta är något vi
    kommer att behöva dras med så länge spel finns.

  5. Tjena Nördigt Steve här detta blir första gången jag kommenterar till er! =)
    Men ja jag tycker det är rakt av löjligt dom försöker få till sig tonårskillar och det är nog det enda dom kanske kommer att få. Att ha med sig tjejer med stora bröst som antagligen inte vet någonting om spelet förutom det som deras producent sagt till dom är inget värt att titta på. Och man kan inte ta detta spel seriöst nu när dom gör något sånt här. Min Reaktion är bara WTF . Att en sådan här kampanj går igenom förvånar faktiskt inte mig eftersom dom högsta hönsen tror tydligen fortfarande att bara killar spelar spel och att allt vi killar vill se är bröst och halvnakna/nakna tjejer. Jag va halvt intresserad av detta spel men nu blev det bara määh knappt värt längre. Och overkill förlorade min respekt. Man hade rakt av kunnat göra det bättre genom att bara låta någon kunnig som Viktor Lejonhufvud eller Christer gå in där intervjua och göra en mini trailer jag har ingen aning men vad som helst hade nog varit bättre än detta vi precis tittade på och kanske som tävling att någon vanlig människa dvs inte modeller ska tävla om det utan vanliga människor som du och jag får tävla om en liten roll eller något liknande i filmen eller spelet.

  6. Kände mest kom igen när jag såg det. Orkade nästan inte se klart då det fanns bättre saker att göra. Titta in i väggen exempelvis. Någonstans känns det dessutom som att det hade behövts komma in någonstans när man var mitt uppe i detta och bara kolla till saker och kanske godkänna idén eller liknande. Hade man dessutom istället tagit de totalt kanske 2 sekunder där de verkade intresserade av spelet och filmen och gjort en video med bara det istället hade det nog kunnat bli något bra av det hela samt att man hade kunnat tilltala den grupp man vill nå med tävlingen istället för att med snabb kamera och bilder på bröst försöka och misslyckas visa sig tuffa för pubertala tonårspojkar. Cynikern i mig tror tyvärr att detta inte kommer påverka Overkill så mycket som det borde. Mycket på grund av att den stora massan som spelar tyvärr troligtvis inte bryr sig men hoppas att jag har fel på den punkten. Kan ju avsluta med att säga att jag inte haft någon koll över huvud taget på Overkill eller Payday men känner ärligt talat att jag mest inte vill ha något med detta att göra. Extra mycket då de skriker med en film som denna att detta är inte spel för mig som bög, detta är ett spel för dig som älskar bröst och plumpa sexskämt.

  7. Min reaktion är en facepalm som går igenom ansiktet. Min åsikt är; att det är otroligt töntigt och det gjordes antagligen för att få dålig PR, så att spelet ska få lite extra uppmärksamhet. Då första PayDay inte var speciellt välkänt, dock är det ett underhållande spel. Oavsett så påverkar inte det här min åsikt om varken utvecklarna eller det kommande spelet alls. Vet dock inte om jag kommer köpa PayDay 2, såvida det inte skiljer sig stort från 1an.

  8. Det tråkiga är att jag knappt reagerar på det längre. Visst, det är klart att man funderar på om det är allvarligt eller bara ett dåligt skämt, men efter debaclet med MSI-tävlingen på dreamhack så gav jag på nåt sätt upp.
    Det är uppenbarligen inga vettiga människor som håller i marknadsföringstrådarna på de flesta företag som sysslar med spelrelaterad verksamhet, och dom verkar vara antingen genuint dåliga på att lyssna på kritikerna, eller så skiter dom helt enkelt i den kritik dom får och anser att deras egen instinkt är långt mycket mer värd än rösterna från tusentals konsumenter, journalister och andra tyckare med kunskap om BÅDE spelbranch och människovärde.

    Sammanfattningsvis, jag är förfärad och less, men tyvärr (och dessvärre) inte förvånad. Nästa gång (för jag kan sätta en månadslön på att det blir en nästa gång) är det förhoppningsvis inte starbreeze/overkill som gör bort sig (för att uttrycka mig milt), men någon kommer göra det.

  9. Detta kan va det pinsammaste jag någonsin sett. Är så otroligt tråkigt att kvinnor gång på gång ska visas upp som objekt som inte kan uppskatta tv-spel som vi andra “gamers” gör (vi som råkar ha rätt kön…). Man blir väldigt nyfiken på vad Overkill hade tänkt att detta skulle bli. En parodi? Vad tror ni på nördigt?

    Har de på allvar skapat en tävling där tjejer ska skicka in snygga bilder på sig själva? Det kan väl ändå inte stämma? Och ifall det gör det så finns det bara en sak att säga. FY Jävla FAN.

  10. “sex säljer”, “så har det alltid varit”, “jävla pk”, “titta inte då”

    Det tråkigaste är att många som kommenterar på forum och nyhetssajter (oftast yngre killar vad det verkar?) tycks acceptera och även argumentera i positiva ordalag om den här typen av marknadsföring. Kanske är de redan så indoktrinerade av den här typen av sunkiga porrauran att de inte ens förstår om det är fel. Eller så är det klassiska grupptrycket (à la Flashback) som talar.

    Hela historien om filmens existens verkar skum. Hoppas vi verkligen får reda på vad som hänt och att hela diskussionen hålls vid liv.

  11. Ja när jag själv tänker på Payday och Overkill så är näcka brudar nog det sista på listan. Förstår inte vad de ska med en film till egentligen, eftersom spelen är actionfilmer som man kör med polare. Om de gör en actionfilm så tar det död på poängen lite grann kanske, kan jag se det som.

    Nu vet man ju inte vilka suits som stod bakom det här beslutet, om det nu var Starbreeze eller Overkill. Oavsett så kommer det inte förändra min syn på spelet eller Overkill eftersom denna kampanj i slutändan nekades, jag kan tänka mig att det bara var någon handfull sexistiska klantskallar som ville framföra konceptet.
    Man får hoppas det, åtminstone. Gamingscenen är sexistisk nog som den är.

  12. Så att ehh… Grabbig stämning på Overkill… “I’m modeling a giant penis, you wanna see?” Åh min jävla gud va pinsamt! Jag kan inte längre skriva längre meningar, jag är så dumbstruck.

  13. Hört på Starbreeze PRmöte. (En smula spekulativt visserligen.)

    – Hörni grabbar, vad är det kidsen vill ha nu för tiden?

    – Korkade sexiga bikinihoror.

    – Fan vad fett och innovativt det kör vi på!

    …Ungefär så.

    Hade den här filmen kommit från t ex Team Ninja (DOAspelen) hade jag nog bara dragit lite på mungipan och skakat på huvudet. Men att ett svenskt spelhus kör en så jäkla enkelspårig och efterbliven PR-kupp känns förnedrande mot både tjejer och killar som spelar.

    Spaltmetrar går att skriva. Men det mesta är redan sagt.

    Har inte svensk spelkultur kommit längre?

  14. För något år sedan var det ståhej om ett företag som försökte rekrytera fler utvecklare. I deras rekryteringsannons nämndes bland annat att diskussionsämnena på kontoret rörde sig om fester, framgångar med tjejer, och hur mycket man hade tränat sen sist. Dom nämnde också att på en rekryteringsfest dom skulle ha var det naturligtvis bara snygga tjejer som serverade. Dom talade också om sig själva som “brogrammers”, för att anspela på frathouse-kulturen.

    Jag är själv utvecklare, och jag tyckte nästan synd om det här företaget. Fast dom inte insåg det så kapade dom bort en stor del av möjliga sökande. Det finns många både kvinnliga och manliga utvecklare som inte lockas av den typen av företagskultur. I de flesta sociala sammanhang gäller att en blandad grupp ger bättre resultat. Olika ålder, olika nivåer på erfarenhet, och en blandning av män och kvinnor ger gruppen en möjlighet till flera synsätt och fler sätt att tackla ett problem än vad en homogen grupp har till förfogande.

    Alltså, in med fler tjejer. Inte bland de som ska spela spelet, det får tjejerna avgöra själva. Men bland dom som utvecklar spelet. Hade det suttit fler tjejer med bland både utvecklarna och i PR-gruppen hade den här dåliga idén aldrig tagit sig till redigeringsbordet.

Comments are closed.