INFÖR EP32: Ställ din fråga till Fredrik Wester, VD för Paradox Interactive

Fredrik WesterDet finns både en och två inspirerande visionärer inom nördvärlden. Och i spelvärlden har vi en hel del av dem här på hemmaplan.

På onsdag gästas vi av Fredrik Wester, VD för Paradox Interactive, en man som är känd för att säga precis vad han tycker. Tillskillnad från många andra chefer inom spelbranschen så kommer Fredrik inte från en utvecklarbakgrund, utan från den ekonomiska sidan. Detta har t.ex. gjort att han har svårt att se varför Paradox skulle utveckla spel till konsol. Men det har även resulterat i att han 2011 (efter releasen av Magicka) stolt berättade att 90% av Paradox försäljning sker digitalt, online.
Är Westers bakgrund en förklaring till succén?

Vi är nyfikna på det och vill även veta mer om vem Fredrik Wester är. Hur nördig är han? Och hur ser han på den nya generationen konsoler? Vem vinner konsolkriget? Vilken väg ska Paradox gå?

Har Du en egen fråga så ställer du den här!

7 thoughts on “INFÖR EP32: Ställ din fråga till Fredrik Wester, VD för Paradox Interactive”

  1. * Hur hittar ni utvecklare och spel att publicera? Eller är det de som tar kontakt med er?
    * Vad är resonemanget bakom att publicera de mer nischade spelen? Jag menar, många av era spel hade t.ex. EA aldrig rört ens med en tång.
    * I vilket stadie brukar ni plocka upp dessa utvecklares spel? Är de ofta fortfarande på idéstadie, eller har de kanske redan kommit långt i utvecklingen?
    * Jag har hört att ni är väldigt tacksamma för ert sammarbete med Valve och deras Steam. Känner ni inte att det finns en risk att ni blir för beroende av Steam? T.ex. att era spels succé eventuellt skulle stå och falla på hur Valve väljer att hantera dem, t.ex. om de vill dem i sin affär eller hur de väljer att promotea dem. De har visserligen numera sitt Greenlight-system, men det är ju heller ingen garanti för att era spel kommer dyka upp i affären.
    * Du pratar ofta om att ni tittar på om det skulle vara möjligt att kunna kontrollera era strategispel med en handkontroll, och att ni lämnar alla dörrar öppna. Har ni gjort något konkret med det? Kommer t.ex. EU4 kunna styras med en handkontroll?
    * Som jag förstått det så följer ni vad Valve gör rätt mycket. Jobbar ni därmed också på att släppa fler titlar till Linux? Jag vet att Crusader Kings 2 släppte ni till Linux, så kan vi vänta oss att även EU4 kommer till Linux?
    * Ni ägde tidigare GamersGate men har fortfarande bra sammarbete med dem, vet du då varför det är så att de inte tillhandahåller Linux-versioner av spel? Jag menar, inte ens Crusader Kings 2 till Linux finns på GamersGate medan det fullt fungerande finns på Steam. Av alla ställen känns det som att GamersGate borde tillhandahålla era spel till alla format ni valt att släppa till.
    * Hur ser ni på DRM? Varför släpper ni era spel DRM-fritt medan resten av branchen verkar gå mot helt motsatt håll?

  2. Jag är en strategispelsälskare som är helt svältfödd på titlar då jag även är en inbiten Mactaliban, det är många vänner till mig som har samma problem, min fråga är nu till Fredrik:
    Marknadsandelen väger fortfarande tungt till Windows fördel, men finns det inte ekonomi i att även släppa fler titlar för OSX? Kommer vi att få se en tilltagande ström av spelsläpp för Mac eller hur ser ni på saken?
    Slutligen skulle jag vilja veta hur ni ser på iPad/Plattor som plattform, det känns ju som om just strategispel har goda förutsättningar att funka bra i det formatet. Ett lyckat sådant spel är Battle Academy och från Slitherine kommer även Panzer Corps senare under året.

  3. Läste för ett tag sedan att iOS7 kommer få ett utökat stöd för handkontroller. Är det något Paradox kan tänka sig ha i åtanke för eventuella spel till iphone/ipad? Tycker att touchskärmen i ca 97% av fallen stjälper mer än hjälper när man spelar på sin Iphone, (pekaklickaspel undantaget)

    Hej föresten!

    En sak till!

    Fredrik, vadan detta agg mot spelkonsolen? Vad krävs för att du ska vilja satsa på en sådan plattform? Handlar ALLT om ekonomi?

    Tack. För allt:-)

  4. Apropå att X-Com släpps till IOS för 20USD, vilket är ovanligt dyrt
    för IOS. Håller ni med TotalBiscuit (
    https://www.youtube.com/watch?v=glkavf2627c ) att det är ett bra steg för att få högre kvalite på titlarna att priset går upp. Eller är jag helt ute och cycklar?
    Btw. Jag tror att det tower defence spelet jag spelade skulle kosta 20$ när jag hadde klarat det. Jag saknar shareware modellen, typ den som klassikern Doom använde.
    //Pär, med license att felstafa och skriva särigt.

  5. Två frågor
    1: För några år sen så utannonserade Paradox en spirituell uppföljare till Syndicate som gick under namnet “Cartel”, vad har egentligen hänt med det? Nerlagt eller stökig utveckling?
    2: När kommer vi få se mera utav Mount and Blade 2?

Comments are closed.