EP128 – Den om Nördåret 2016 del 1 – TV-serier & film

IMG_5536

I veckans avsnitt blickar vi framåt på Nördåret 2016 och vad som väntar i TV-rutan och på vita duken.

Vi spekulerar kring både nytillskott i TV-tablån som Colony, Lucifer och The Magicians, som nya säsonger av tidigare favoriter som Game Of Thrones, Daredevil, X-Files och Orange Is The New Black.

Listan över kommande filmer är också lång och innehåller såväl Marvel som DC-rullar, samt pepp-prylar som Ghostbusters, en ny Bourne-rulle och Finding Dory, samt lite mer skeptiska saker som Warcraft och nya Turtles-filmen.

För att ge spelåret 2016 det fokus som det förtjänar så väntar vi med det och fokuserar helt på den delen nästa vecka. Vi hörs!

Puss hej!

HÄR kan du lyssna på avsnittet via I LIKE RADIO.

HÄR kan du ladda ner det som mp3.

HÄR hittar du avsnittet via RSS

Och HÄR i iTunes

EP127 – Den om Nördigt Of The Year 2015

noty2015

Årets första Nördigt-panel består av Peter, Mats, Niklas, Tove och Jonas (och Skye!). Vi inleder traditionsenligt året med att gå igenom det vi tyckte var allra bäst i olika nördiga kategorier år 2015 – NOTY 2015!

Vi börjar med spel, och Toves lilla lista. Ingen blir väl särskilt överraskad över att hon har två listor – en “vanlig” och en indie? Mats bidrar med en rejäl hög han också, och övriga med ett par titlar var. Bland annat nämns Cities Skylines, Life is Strange, Kerbal Space Program (gissa av vem!), Tomb Raider i två olika smaker, SOMA och Fallout 4. Vi kommer överens om att året var bra, men inte spektakulärt, och försöker hitta en säl som kan representera det, med mer eller mindre framgång.

Härnäst tar vi oss an TV-året 2015, som verkar ha fyllts av sådana oerhörda mängder serier att ingen egentligen hunnit se mer än en bråkdel. Vilket inte hindrar att vi alla har våra favoriter, Doctor Who får ett hedersomnämnande, vi gråter lite över att Downton Abbey är över och alla har sin egen listetta i den extremt breda Marvel-tv-serie-floran. The Unbreakable Kimmy Schmidt väcker känslor av alla de slag, och både Jonas och Niklas har ett par tips som ingen annan sett eller knappt hört talas om.

Till sist tar vi oss an filmåret. Vi gör ett medvetet försök att inte nämna Star Wars: The Force Awakens för tidigt, vilket varar i ungefär tjugo sekunder. Niklas drar fram ett par äss ur rockärmen, men alla har ungefär samma topplista, bara ordnad på väldigt olika sätt.

Nästa vecka återvänder vi till ett mer normalt format. Tror vi. Tack & Förlåt

Puss hej!

HÄR kan du lyssna på avsnittet via I LIKE RADIO.

HÄR kan du ladda ner det som mp3.

HÄR hittar du avsnittet via RSS

Och HÄR i iTunes

EP126 – Den om Star Wars: The Force Awakens

126bild

Fullt hus i veckans panel, det vill säga Peter, Vanne, Jonas, Tove, Niklas, Mats och Vikarie-Viktor, som bänkar sig i studion för att snacka om ett enda ämne.

Innan vi spelar in avsnittet börjar vi dock med att öppna paket. Tove har fått en julklapp från en givmild lyssnare, och Peter filmar våra reaktioner när hon öppnar den innan showen.

Sedan brakar det lös. Alla har sett Star Wars: The Force Awakens, vilket råkar vara både den sjunde filmen som kommer ut och den sjunde i ordningen (även om Mats hävdar att de tre prequel-filmerna egentligen aldrig gjorts, om det finns någon rättvisa i universum). Vanne har rent av sett den tre gånger! Diskussionens vågor går höga, även om vi är överens om det mesta. Det finns dock ett par detaljer där inte alla håller med, och givetvis spekulerar vi vilt i vad som egentligen händer bakom kulisserna, vem som är släkt med vem och vad som kommer att hända i den åttonde filmen när den kommer om ett och ett halvt år.

En varning är på sin plats: Vi spoilar SKITEN ur filmen. Har du inte sett den så rekommenderar vi att du laddar ner avsnittet till din podcastlyssnarapparat of choice, går och ser filmen omedelbart, och lyssnar på vägen hem. Du kan tacka oss efteråt.

Tack & Förlåt

Puss hej!

HÄR kan du lyssna på avsnittet via I LIKE RADIO.

HÄR kan du ladda ner det som mp3.

HÄR hittar du avsnittet via RSS

Och HÄR i iTunes

EP125 – Den om Doctor Who S09, One Punch Man, Final Fantasy VII-remaken samt intervjuer med Billy Boyd, Osric Chau och Anthony Daniels

Foto 2015-12-09 15 39 19

Veckans panel utgörs av Niklas, Mats, Tove och Vikarie-Viktor, vilket inte hindrar oss från att brodera ut våra ämnen in absurdum, som vanligt.

Vi inleder traditionsenligt med att ta en titt i postsäcken, där vi hittar två mail. Det andra av dessa innehåller en del spoilers (som Tove skickligt navigerar runt), men leder oss osökt in på vårt andra ämne för kvällen.

Doctor Who säsong 9 har nyligen avslutats. Och vilket slut sedan! Tove och Mats talar sig varma om en säsong där Stephen Moffat verkar ha hittat hem, Peter Capaldi är bättre än någonsin och Jenna Coleman får ett värdigt slut som Clara Oswald. De redogör i detalj för varför Niklas och Viktor ska se den senaste säsongen, och varför du lyssnare absolut ska göra detsamma.

Viktor har kollat in gratis-animen One Punch Man, och försöker utan att avslöja för mycket berätta varför denna lilla humorpärla är perfekt som lunchtittning, eller vad du vill.

Avslutningsvis går vi igenom exakt varför den senaste, långa trailern till Final Fantasy VII-remaken gör oss så hoppfulla. Eller gör den det? Kan man verkligen göra något bättre av ett sådant magnum opus som originalet tveklöst är? Hör om, och i sådana fall varför.

Till sist kan du lyssna på två intervjuer vi förberett innan. Peter, Vanne och Tove har träffat Billy Boyd (Pippin i Lord of the Rings) och Osric Chau (Kevin Tran i Supernatural) och Peter har träffat Anthony Daniels (C3PO). Njut av dessa efter själva showen, och missa inte slutklämmen!

Tack & Förlåt

Puss hej!

HÄR kan du lyssna på avsnittet via I LIKE RADIO.

HÄR kan du ladda ner det som mp3.

HÄR hittar du avsnittet via RSS

Och HÄR i iTunes

EP 124 – Den om Jessica Jones, Barriers, Just Cause 3, Monstress och Nördigt: The Movie

 Fullt hus i panelen denna vecka (- Mats + Malin) och fokus ligger fram för allt på Netflix nya Marvel-serie Jessica Jones, som vi dissekerar i sömmarna. Vi hinner också snacka Just Cause 3 och så blir det även comics-tips i form av Barriers.

Vi uppehåller oss en god stund med en drös lyssnarmejl – bland annat undrar en lyssnare vem som skulle spela rollen som oss själva i en hypotetisk “Nördigt: The Movie”, och vilken fiktiv hjälte eller skurk vi helst skulle vilja träffa på Comic Con IRL.

Därefter har Niklas samlat pluppar och fått allt möjligt att explodera i Avalanche Studios nya actionspel Just Cause 3, och ger sina initiala intryck. Och trots att Fallout 4 avhandlades i förra episoden bidrar Malin och Jonas också med sina 2 cents.

Vidare i comics-hörnan har Peter ytterligare ett tips från en av våra favoritkreatörer, Brian K. Vaughn; nämligen den nya online-exklusiva serietidningen Barriers. Malin har å sin sida läst den mörka men vackert tecknade serien Monstress. 

Avslutningsvis blir det en redig genomgång och recension signerad Vanne, Jonas, Peter, Tove och Malin av Netflix Jessica Jones. Milda spoilers förekommer!

Tack & Förlåt

Puss hej!

HÄR kan du lyssna på avsnittet via I LIKE RADIO.

HÄR kan du ladda ner det som mp3.

HÄR hittar du avsnittet via RSS

Och HÄR i iTunes

EP 123 – Den om Captain America 3-trailern, Fallout 4, Papergirls, We Stand On Guard och Rodriguez hundraårsfilm

Foto 2015-11-26 20 18 30Äntligen Nördigt-dags igen! En dag för sent har vi korvfest i studion och snackar om trailers, spel och serier som kommer att få alla som spelar Nördigt-dryckesspelet kalaspackade.

Panelen består den här veckan av Peter, Niklas, Mats och vikarie-Viktor. Ingen post denna gång, men vi benar ändå lite i exakt vilket filmbolag som äger rättigheterna till vilken fiktiv metall.

Filmpratet består av en nästan onödigt ingående analys av trailern till Captain America: Civil War. Mats, Viktor och Niklas har kollat in den och Peter har gått igenom den med luskam och freeze-frameat för att se exakt vad som står på varenda papperslapp i bakgrunden – men ändå lyckats missa en mystisk prick på Caps axel?

I speldelen går Mats igenom exakt hur ett spel med världens sämsta gränssnitt, komiskt dåliga animationer och en design som blandar 50-talet med futurism ändå kan vara ett av de bästa spelen i år. Det handlar givetvis om Fallout 4, ett sant Mats-spel där man samlar pluppar tills ögonen blöder och kanske inte ens märker att man glömt att spela igenom en av de många storylines som erbjuds. Viktor har skrapat lite på ytan, och övriga bidrar förstås också med glada tillrop.

Peter har läst lite nya serier av vår favorit Brian K Vaughn (som nu finns på Twitter, som @HeyBKV!): Papergirls och We Stand Guard snackas igenom och preliminär-rankas som rätt lovande.

Till sist berättar Niklas exakt varför Robert Rodriguez har gjort en film med John Malkovich ,som inte har premiär förrän 2115.

Tack & Förlåt

Puss hej!

HÄR kan du lyssna på avsnittet via I LIKE RADIO.

HÄR kan du ladda ner det som mp3.

HÄR hittar du avsnittet via RSS

Och HÄR i iTunes

EP122 – Den om Crimson Peak, Rise of the Tomb Raider, Master of None, Ash vs. Evil Dead och Undertale

Fil 2015-11-18 21 34 51Malin Söderberg gör efterlängtad comeback i episod 122! Det blir prat om allt från Marvel komplicerade comics-universum, indiespelet Undertale, Guillarmo del Toros Crimson Peak, nya Tomb Raider-spelet och Aziz Ansaris nya sitcom Master of None.

Panelen består den här veckan av Malin, Peter, Niklas och Tove, och vi börjar som sig bör med att öppna postsäcken. Vi får ett gäng comics-relaterade frågor, bland annat vad det finns för bra Star Wars-comics, och så tar vi Malin till hjälp för att bena i vad det egentligen är som försiggår i Marvels serieuniversum.

I TV-delen berättar Niklas om Evil Dead-spinoffen Ash vs Evil Dead och så har både han och Malin sett Aziz Ansaris Netflix-komediserie Master of None.

Filmsnack blir det också. Niklas, Malin och Tove har sett Guillarmo del Toros nya gotiska romantikskräckrulle Crimson Peak, med Tom Hiddleston och Jessica Chastain i huvudrollerna. Hela panelen har också sett den andra Zoolander 2-trailern, och är blandat förtjusta och skeptiska till uppföljaren.

Slutligen blir det också spelintryck. Malin tar på sig indiebaskern och tokhyllar indiespelet Undertale. Tove och Peter har å sin sida känt på Rise of the Tomb Raider, och gillar det minst lika mycket som föregångaren. Det vill säga jättemycket.

Tack & Förlåt

Puss hej!

HÄR kan du lyssna på avsnittet via I LIKE RADIO.

HÄR kan du ladda ner det som mp3.

HÄR hittar du avsnittet via RSS

Och HÄR i iTunes

EP121 – Den med Erik Odeldahl från DICE

ep121I episod 121 gästas vi av Erik Odeldahl från DICE, Design Director på Mirror’s Edge Catalyst, som också är en del av skrivarkollektivet Fruktan. Det blir mycket spelsnack, men vi hinner med att också peppa inför Doctor Strange och prata den sista Starcraft-expansionen, Legacy of the Void.

Panelen består denna vecka av Peter, Jonas, Niklas och Tove, och vi inleder med att prata med Erik om det efterlängtade Mirror’s Edge Catalyst: hur det nya spelet kommer att skilja sig från det gamla och hur man förvaltar arvet efter ett rosat spel. Vi benar också i Eriks nördiga intressen och det blir bland annat snack om supersvåra spel, skräcklitteratur, skrivande i skrivarkollektivet Fruktan, Vertigo-comics och svensk punk.

Erik stannar kvar efter pausen, då Peter och Tove återigen peppar för Doctor Strange – det har nämligen släppts bilder på Benedict Cumberbatch i skägg från inspelningen i Nepal. Vi tar en titt i lyssnarmejlkorgen – nördiga ostar får en ny uppdatering – och en och annan utvikning kring Avengers och Star Wars kan förekomma…

Därefter blir det en komplett utvärdering av BlizzCon, som Jonas har följt. Vi ger också våra intryck av den första riktiga Warcraft-trailern. Avslutningsvis har Jonas även spelat den sista Starcraft-expansionen, Legacy of the Void, och berättar om huruvida Starcraft-påsen knyts ihop efter 19 år.

Tack och förlåt!

Puss hej! 

HÄR kan du lyssna på avsnittet via I LIKE RADIO.

HÄR kan du ladda ner det som mp3.

HÄR hittar du avsnittet via RSS

Och HÄR i iTunes

EP120 – Den som spelades in live på Comic Con Gamex 2015

Fil 2015-11-02 14 41 10För fjärde året i rad tog vi vår lilla podcast ut till folket och spelade in inför livepublik på årets upplaga av Comic Con Gamex, denna gång inför rekordpublik på Friends Arena den 31/10. Stort tack än en gång till alla som kom och tittade och lyssnade på oss svamla!

Temat på podcasten blev så klart mässan och vi delade med oss av våra intryck från mässgolvet, drömde fritt om vilka vi skulle vilja se som gäster i framtiden, utvärderade nya lokalen, fick spontanbesök av serietecknaren Kim W. Andersson och avslutade med en liten frågestund med folk ur publiken.

Framför allt fick vi galningar som gör denna podcast chansen att faktiskt få träffa massor med underbara [NÖRD:IGT]-lyssnare vilket är så otroligt roligt att få göra. Ni är bäst!

Puss Hej!

HÄR kan du lyssna på avsnittet via I LIKE RADIO.

HÄR kan du ladda ner det som mp3.

HÄR hittar du avsnittet via RSS

Och HÄR i iTunes

EP119 – Den om Life is Strange, Y: The Last Man-serien, Spectre och mängder av läsare som gillar böcker Berglöfen inte gillar

Foto 2015-10-28 20 32 05

Återigen korvfest, med en panel bestående av Peter, Jonas, Niklas och Mats – som släpat sig hit direkt efter jobbet och fortfarande är i uniform! Vanne är lite krasslig, och Tove är på (en annan) jobbresa.

Vi börjar traditionsenligt med ett par lyssnarbrev, som både påminner oss om att Jonathan Strange & Mr Norrell minsann är en bra serie och berättar hur det verkligen är i norra England. Det är inte riktigt som i Downton Abbey. Vi påminner än en gång om att vi kommer att spela in [NÖRD:IGT] live på Comic Con Gamex –  Lördag 31 oktober kl. 14:30 på Scen 3 på Friends Arena. Vilsna mailskickare (och du som läser detta) blir informerade om att man inte behöver förboka plats, det är bara att komma dit och sätta publikrekord med oss! Och självklart vill vi att alla går in och röstar på oss i båda de kategorier vi är nominerade till Svenska Podcastpriset.

I veckans TV-sektion snackar vi en stund om det kommande Y: The Last Man-projektet, som nu kanske äntligen blir en TV-serie sedan Brian K Vaughan fått tillbaka rättigheterna till sin episka comicsvit och börjat jobba på projektet på allvar.

Mats ställer sig vid rodret för en längre spelsektion, med lite nyheter om Xbox Ones kommande bakåtkompatibilitet (äntligen!) samt vad DICE LA kanske eller kanske inte jobbar på enligt lösa rykten. Därefter gör han ett tappert försök att gå igenom exakt vad som är så fantastiskt med Dontnods filmiska äventyr Life is Strange, utan att spoila något av intrigen. Han lyckas åtminstone övertyga hela panelen att spela det – gissa om det blir en säl? En snabbtitt senare på Quantic Dreams senaste speltrailer, för Detroit: Become Human, analyserar vi sönder den med varierat resultat. Och är det inte Jennifer Lawrence som gör huvudrollen?

Peter diskuterar ett kommande filmprojekt baserat på Neil Gaimans Fortunately the Milk – av Mats beskrivet som Neil Gaiman-versionen av How I Met Your Mother – och därefter vidtar avsnittets kanske matigaste del: Jonas ingående analys av bondfilmen Spectre. Gissa på vilket sätt den påminner om Django Unchained? Resten av panelen bidrar med insikter, oväsentligheter och glada tillrop.

För omväxlings skull säger vi sedan tack och hej för denna vecka, för att vila upp oss inför helgens live-inspelning på Comicon Gamex – det missar du väl inte?. Tack & Förlåt, Puss Hej!

HÄR kan du lyssna på avsnittet via I LIKE RADIO.

HÄR kan du ladda ner det som mp3.

HÄR hittar du avsnittet via RSS

Och HÄR i iTunes