EP118 – Den om nya Star Wars The Force Awakens-trailern, Back to the Future Day, Beasts of no Nation och Dan Reynolds-intervju

Foto 2015-10-22 21 06 46

Denna vecka är det korvfest, panelen består av Jonas, Niklas och Vikarie-Viktor – Vanne och Peter är och gör kids-stuff, Mats kör tunnelbana och Tove är på jobbresa.

Vi startar med att ta en titt i lyssnarbrev högen där vi får en fortsättning på förra veckans ost-mail och ett mail om Dino Riders. Vi påminner än en gång om att vi kommer att spela in [NÖRD:IGT] live på Comic Con Gamex –  Lördag 31 oktober kl. 14:30 på Scen 3 på Friends Arena. Och självklart vill vi att alla går in och röstar på oss i båda de kategorier vi är nominerade till Svenska Podcastpriset.

Sedan lyssnar vi på en intervju Peter gjorde med Imagine Dragons frontman Dan Reynolds. 

Efter det pratar vi om Back to the Future Day som var igår (21/10) och så hypear vi över nya Star Wars The Force Awakens trailern och spekulerar vilt om vad filmen kommer att handla om.

Niklas har även sett Netflix-filmen Beats of no Nation och berättar lite kort vad han tyckte om den.

Efter det säger vi att det var allt för denna vecka men fortsätter att prata i ca. 12 minuter till. Tack & Förlåt, Puss Hej!

HÄR kan du lyssna på avsnittet via I LIKE RADIO.

HÄR kan du ladda ner det som mp3.

HÄR hittar du avsnittet via RSS

Och HÄR i iTunes

EP 117 – Den om Star Wars Battlefront, Soma, smaksättning av ostar samt mängder av spel

ep117
Denna vecka består panelen av Jonas, Mats, Tove och Niklas med Vikarie-Viktor som ett starkt extra inslag – Vanne och Peter flyttar antingen barn eller kartonger, vi lyckades aldrig riktigt komma fram till vilket.

Veckans enda lyssnarmail inleder starkt och leder till en diskussion om hur långt man egentligen kan gå när man smaksätter ostar. Och hur man GÖR när man smaksätter ostar. Samt annat ostrelaterat och orelaterat snack. Och vi påminner än en gång om att vi kommer att spela in [NÖRD:IGT] live på Comic Con Gamex –  Lördag 31 oktober kl. 14:30 på Scen 3 på Friends Arena. Och självklart vill vi att alla går in och röstar på oss i båda de kategorier vi är nominerade till Svenska Podcastpriset – i podden får du lite handfasta tips på hur du kan göra det på mer eller mindre kreativa vis.

Mats ger semi-comicstipset att den legendariske tecknaren Jean-Claude Mezieres är i Stockholm på fredag, klockan 17:00 signerar han och snackar om både nya Linda & Valentin-albumet samt den kommande filmen på Science Fiction-bokhandeln. Han är bara innerligt ledsen att han inte själv kan gå dit och köpa ett signerat ex.

Tove tar upp såväl kommande filmen Pride and Prejudice and Zombies som den nyligen släppta trailern till Sherlocks julavsnitt. Alla är överens om att det förstnämnda åtminstone har världens bästa namn.

Därefter vidtar den långa och yviga speldelen. De av er som klagat på att vi snackar för lite spel får ert lystmäte denna vecka, i en sektion som inleds med Mats nyhets-potpurri: Multiplayer i Sir, You Are Being Hunted (världens mest brittiska överlevnadsspel), svindyr expansion till Farming Simulator 15 samt en hel del om kommande Far Cry Primal.

Niklas, Jonas och Viktor har spelat den öppna betan av Battlefield: Star Wars. Förlåt, Star Wars: Battlefront ska det vara. Intrycken är blandade, men Viktor, som spelat mest Battlefield är mest positiv, och det säger väl en hel del. Tove och Mats har spelats Frictionals undervattensskräckis Soma – har de tagit sig vatten över huvudet? Och slutligen berättar Mats exakt varför du ska spela ett fängelse-managementspel som ser ut som ett gulligare South Park: Prison Architect.

Bättre än så här blir det inte! Åtminstone inte förrän nästa vecka. Tack & Förlåt, Puss Hej!

HÄR kan du lyssna på avsnittet via I LIKE RADIO.

HÄR kan du ladda ner det som mp3.

HÄR hittar du avsnittet via RSS

Och HÄR i iTunes

EP116 – Den om X-Files, Mr. Robot, Jessica Jones och The Martian

ep116
Smått försenad episod denna vecka med Kjellin & bröderna Berglöf, men bättre sent än aldrig!

Vi börjar med en hög lyssnarmail och svarar på bland annat frågan om vi kommer närvara på årets upplaga av Comic Con Gamex – och svaret är: självklart! Lördag 31 oktober kl. 14:30 kör vi [NÖRD:IGT] LIVE på plats på Scen 3 på Friends Arena. Mer info kommer, hoppas vi ses!

Vidare så får vi även frågan om vad vi tycker om X-Files och den kommande nya miniserien och vi kan väl säga att “we want to believe” 🙂

Därefter berättar Niklas om sina intryck av TV-serien Mr. Robot och Peter ger ett litet gratis comics-tips inför kommande Marvel-serien Jessica Jones som går upp på Netflix senare i höst/vinter.

Avslutningsvis berättar bröderna Berglöf om The Martian, både nya biorullen med Matt Damon och bokförlagan.

Bra surr helt enkelt! Tack & Förlåt, Puss Hej!

HÄR kan du lyssna på avsnittet via I LIKE RADIO.

HÄR kan du ladda ner det som mp3.

HÄR hittar du avsnittet via RSS

Och HÄR i iTunes

EP115 – Den om massor med TV

IMG_3928

Denna vecka lyckas vi äntligen komma till skott med vårt mastodont-TV-serie-avsnitt, som vi pratat om, och ni förhoppningsvis längtat efter, sedan före sommaren!

Panelen denna kväll består av Peter, Vanne,  Jonas, NiklasMats och Tove. Hela gänget alltså, för en gångs skull. Vi dyker direkt in i TV-träsket och granskar noggrannt nyheten att Corey Taylor (från bland annat Slipknot) ska vara med i Doctor Who säsong 9 som… ett skrik? Peter har scoopet, Tove och Mats reagerar.

Därefter kastar vi oss in i en lång, vindlande diskussion om tredje säsongen av Orange is the New Black som alla givetvis har sett och älskar i olika grad. Vilken karaktär fick egentligen den bästa backstoryn i år?

Jonas och Niklas går på djupet i True Detectives andra säsong – förvirringen är total bland fansen när serien byter skådisar, miljö och rent av koncept, men vår panel har järnkoll. Därefter en snabbtitt på varför det är så kul med knarkaffärer i Narcos, som Jonas har kollat närmare på.

Orphan Black får en ingående beskrivning och högsta beröm från Tove, Mats och Vanne, medan Peter nattar baby och Jonas och Niklas försöker hänga med i svängarna så gott det går. Och givetvis älskar alla (utom Jonas) Downton Abbey och ser fram emot att se hur den sista säsongen kommer att avslutas. Sprängs godset av Per Ragnar eller säljs det till David Beckham?

Slutligen kommer vi in på Hannibals tredje säsong. Den konstigaste, vackraste och bästa av dem alla, och både Mats och Tove är smått upprörda över att så få sett den att det med största sannoliket inte blir någon fjärde. Och Peter får äntligen diskutera sitt älskade Agents of SHIELD. Blev det verkligen så mycket bättre när Inhumans introducerades, och vad händer härnäst med våra kära agenter?

Räkna med en och annan urspårning också, i detta matiga avsnitt!

Puss Hej!

HÄR kan du lyssna på avsnittet via I LIKE RADIO.

HÄR kan du ladda ner det som mp3.

HÄR hittar du avsnittet via RSS

Och HÄR i iTunes

EP 114 – Den med Orvar Säfström om Äventyrsspel-boken och SCORE

IMG_3852Fullt fokus i veckans avsnitt på vår gäst Orvar Säfström som kommer tillbaka till oss för att prata om två nördiga saker!

Panelen bestående av Peter, Jonas, Mats och så småningom Tove förhör Orvar om dels den kommande boken “Äventyrsspel – Bland Mutanter, Drakar och Demoner” som han håller på att koka ihop tillsammans med Jimmy Wilhelmsson.

Dessutom meddelar Orvar den trevliga nyheten att konserten SCORE som går av stapeln i slutet av veckan kommer att spelas in och sändas i SVT i början av nästa år!

Som vanligt blir det massor med urspårningar, men framför allt mycket nostalgi, anekdoter och snack om spel, rollspel och annat!

Puss Hej!

HÄR kan du lyssna på avsnittet via I LIKE RADIO.

HÄR kan du ladda ner det som mp3.

HÄR hittar du avsnittet via RSS

Och HÄR i iTunes

EP113 – Den om Metal Gear Solid 5, Batman: Arkham Knight, Jungle Book-trailern och Berglöfs Birthday

IMG_3712Fyra dudes varav ett födelsedagsbarn utgör veckans podcastpanel. Jonas Berglöf som fyller år, lillebror Niklas, Peter och Vikarie-Victor snackar högt och lågt.

Inledningsvis efter lite hurra-rop och gratulationer öppnas den digitala lyssnarmailsäcken med frågor om bra stand alone-stories med Spider-Man samt vad LillLöf tycker om Rocket League.

Därefter får Vikarie-Victor berätta om sina första intryck av Hideo Kojimas senaste alster Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (samt dess prequel Ground Zero) (00:22:51)  och Peter avhandlar sina intryck av senaste (sista?) delen i Rocksteadys spelserie – Batman: Arkham Knight (00:49:51).

Slutligen ger vi även våra intryck och tankar kring den nyligen släppta trailern till The Jungle Book (01:19:36), nästa års filmatisering av Disneyklassikern i regi av Jon Favreau, med röster av bland annat Scarlett Johansson, Bill Murray, SIR Ben Kingsley, Idris Elba, Lupita Nyong’o och Christopher Walken.

Det var allt för denna gång! Puss Hej!

HÄR kan du lyssna på avsnittet via I LIKE RADIO.

HÄR kan du ladda ner det som mp3.

HÄR hittar du avsnittet via RSS

Och HÄR i iTunes

EP112 – Den om TV-hösten 2015, Star Trek jubileum, Mad Max och Everybody’s Gone to the Rapture

 

IMG_9758

[NÖRD:IGT] är officiellt tillbaka efter sommaruppehållet! Vi rivstartar med att snacka TV-hösten 2015, och så blir det både indiespelsprat och recension av Avalanches Mad Max-spel.

Panelen i premiärepisoden består av Peter, Jonas, Niklas, Tove och Mats (som dyker in en bit efter halvtid), och först på agendan är Star Trek, som häromdagen fyllde 49 år. Niklas och Jonas pratar om sina förväntningar på den kommande filmen och siar om hur Trek kommer att firas under det stora 50-årsjubileet nästa år.

Vidare gör vi vad Peter och Niklas gjorde förra hösten, dvs. benar i vad som kommer att visas på den lilla duken under september och oktober. Bland annat pratar vi om de nya TV-serierna Blind Spot, Limitless, Supergirl och Heroes Reborn, och av någon anledning – också väldigt mycket om Wesley Snipes. Vi vänder även blicken mot serier som redan har ett par, eller i vissa fall många, säsonger på nacken, som säsong 3 av Agents of Shield, Doctor Who säsong 9 och Gotham säsong 2.

Efter paus byts Peter ut av Mats, och vi ägnar hela resterande avsnittet åt TV-spel. Först ut är Tove som – inte helt oväntat – spelat indiespel under sommaren: hon tipsar om iOS-versionen av Don’t Starve och det PS4-exklusiva, brittiska spelet Everybody’s Gone to the Rapture. Avslutningsvis pratar Mats sig varm om Mad Max, utvecklat av svenska studion Avalanche, som han är helt hooked på.

Tack & förlåt!

Puss Hej!

HÄR kan du lyssna på avsnittet via I LIKE RADIO.

HÄR kan du ladda ner det som mp3.

HÄR hittar du avsnittet via RSS

Och HÄR i iTunes

Sommarfilmspecial 2015

Foto 2015-08-31 20 43 12

Sommaren är kort i Sverige, det ska vädergudarna veta. Men i bästa fall är den åtminstone fullspäckad med sevärda filmer på bio!

I det här specialavsnittet tar en nästan fulltalig panel bestående av Mats, Jonas, Niklas, Vanne, Peter (& Skye) samt vår vikarienörd Victor Boman (Tove hade tyvärr andra åtaganden) tempen på sommarens popcorn-blockbuster-storfilmer. Det blir både högt och lågt när följande filmer avhandlas (inklusive tidskoder om du vill undvika spoilers, för det blir det gott om):

Hitman: Agent 47 (00:16:00)
The Man From U.N.C.L.E. (00:23:30)
Mission: Impossible – Rogue Nation (00:39:10)
Terminator: Genysis (00:54:31)
Fantastic Four (01:31:04)
Jurassic World (01:13:30)
Ant-Man (01:51:30)

Allt detta plus att vi myntar en ny säl, slentrianspoilar ytterligare ett par andra rullar, samt spårar ut i vanlig ordning. Nästa vecka drar vi igång med ordinarie episoder, så vi hörs igen då!

Tack & Förlåt! Puss Hej!

HÄR kan du lyssna på avsnittet via I LIKE RADIO.

HÄR kan du ladda ner det som mp3.

HÄR hittar du avsnittet via RSS

Och HÄR i iTunes

SDCC-special 2015

Foto 2015-07-15 20 49 36Förra veckan gick världens i särklass största populärkulturevent av stapeln: San Diego Comic-Con! Denna gång fanns [NÖRD:IGT] tyvärr inte på plats (förra året firade Vanne & Peter sin smekmånad på SDCC), men vi har slaviskt bevakat alla sociala medieflöden och Internet överlag efter alla trailers, paneler och hype!

Peter och Niklas betar av årets highlights som inkluderar i synnerhet tokpeppen kring  Star Wars EPVII: The Force Awakens samt all comic-galore med filmer som Batman V Superman: Dawn of Justice, Deadpool, X-Men Apocalypse, Gambit, Wolverine 3, The Fantastic Four, Suicide Squad och TV-serier som Agent Carter och Agents of S.H.I.E.L.D.

Vi tar även tempen på andra TV-serier som The Walking Dead och spinoff:en Fear The Walking Dead, samt nya Outcast, alla från Robert Kirkman. Niklas är även försiktigt pepp inför kommande Warcraft-filmen, vi peppar inför Game of Thrones S06 och Paul Feigs kvinnliga Ghostbusters, men är mindre impade över Heroes: Reborn.

I BBC-britannien är kommande julspecialen av Sherlock i viktoriansk miljö en given succé, inget snack – men däremot är peppen mindre inför nya säsongen av Doctor Who. Slutligen hinner vi även kommentera ryktet om att Wesley Snipes snackar om att reprisera sin roll som Blade i Marvels cinematiska universum och även bli nyfikna på lyssnartipset The Shannara Chronicles.

Det var allt för denna gången i denna lilla special, varsågod att återgå till solande, badande eller att undvika detta för att istället nörda och kolla på trailers!

Puss Hej!

BTW – HÄR kan du hitta de flesta av panelerna från SDCC!

HÄR kan du lyssna på avsnittet via I LIKE RADIO.

HÄR kan du ladda ner det som mp3.

HÄR hittar du avsnittet via RSS

Och HÄR i iTunes

EP111 – Den med grafiska Marvel-noveller, Secret Wars, E3 och en sista Westerosrapport

Foto 2015-06-18 14 33 50Säsongsavslutning denna vecka innan sommaruppehållet (som vi förvisso lär avbryta med diverse specialavsnitt så håll utkik). Veckans avsnitt är något försenat men sjukt effektivt.

Panelen bestående av Niklas, Mats, Vanne, Peter och Skye börjar med att dyka in i lyssnarmail-högen (00:06:15) som innehåller nördkärlek och frågor om grafiska noveller från Marvel samt deras senaste event Secret Wars.

Därefter avhandlar vi de highlights vi dreglat över från veckans E3-mässa (00:31:54) med allt från nya Doom, Halo 5 och Fallout 4 till Mass Effect: Andromeda och en Final Fantasy 7-remake samt XBox One‘s bakåtkompatibilitet, HoloLens och mycket annat.

Avslutningsvis (01:08:08) spoilar vi skiten ur säsongens sista Game of Thrones-avsnitt S05E10, “Mother’s Mercy”.

Och med det önskar vi glad sommar och glöm inte att använda kondom, solkräm och äta mycket glass. Vi hörs när vi hörs!

Puss Hej!

Avsnittet kan du lyssna på här eller ladda ner det som mp3:

HÄR hittar du avsnittet via RSS

Och HÄR i iTunes